Категории: Культура

Сяброўкі стварылі творчы гурт, які ні ад каго не залежыць

Ёсць на Століншчыне такі фальклорны гурт “Каляжанкі”, у які сабраліся жанчыны, каб спяваць для душы. Але калектыў стаў папулярным не толькі ў Беларусі.

Сёстры Таццяна Нагар і Валянціна Шпакоўская жывуць у Рамлі, Кацярына Кадоліч і Святлана Юхневіч у Альшанах, а на рэпетыцыю збіраюцца ў хаце свайго кіраўніка Ірыны Ляшкевіч у вёсцы Мачуль. Вось ужо пяць гадоў запар.

– Наш гурт з’явіўся раптоўна, – расказвае Ірына Мікалаеўна, настаўніца Мачульскай базавай школы. – Я доўгі час збірала і запісвала ад старэйшых жанчын у вёсцы старадаўнія народныя песні. Некаторыя з іх, найбольш лёгкія, ўвайшлі ў рэпертуар узорнага аматарскага  аб’яднання “Згадка”, якім я кірую ўжо 30 гадоў. Больш складаныя песні заставаліся незапатрабаванымі. А так хацелася іх заспяваць… Аднойчы мне патэлефанавалі з Берасця і спыталі, ці ёсць у нас гурт, які выконвае народныя песні, каб паехаць у Польшчу разам з нашымі берасцейскімі майстрамі народных раместваў і паказаць там амаль ужо забыты пласт спеўнай  культуры. Тады я сказала сабе: час настаў. Патэлефанавала Таццяне Нагар. Мы даўно знаёмыя, і я ведала, што яна і ўсе яе сёстры добра спяваюць. Трэцяй да нас далучылася Анжэла Ляшкевіч, настаўніца нашай школы, а потым адбыліся змены. У гурт прыйшла Валянціна Шпакоўская, сястра Таццяны Нагар. Хацелася спяваць найбольш прыбліжана да аўтэнтыкі. Таму падбіралі патрэбныя галасы, каб усё сугучна атрымоўвалася. А такога падгалоска, як у Валі Шпакоўскай, у нашых мясцінах наўрад ці знойдзеш.

Адкуль такая назва “Каляжанкі”?

– Спачатку нас было трое. Хацелася прыдумаць такую назву, якая б была не на слыху. А паколькі гістарычна ўсе трое мы належым да шляхты, то ў мінулым  нашых продкаў знайшлі такое цікавае слова  як “каляжанкі”, што  азначае – сяброўкі з агульнымі інтарэсамі. Дарэчы, у Беларусі мабыць толькі наш творчы гурт мае такую прыгожую назву. Сустракаўся на медыяпрасторы ўкраінскі гурт з такой назвай.

У вас выключна жаночы гурт?

– Зараз гурт выключна жаночы. Быў час, калі мы выступалі под назвай “Каляжанкі з Васілём”. Васіль – гэта кіраўнік народнага танцавальнага калектыва “Ніва” Васіль Паўлавіч Ільінскі з Рамеля. Мы вельмі ўдзячны яму, што ён перыядычна нас выручае, акампаніруе на баяне. Два гады таму да нас далучыліся Кацярына і Святлана.  Сёння мы проста -“Каляжанкі”.

– Раскажыце, калі ласка, дзе вы выступаеце с канцэртамі?

– Спявалі на раённых дажынках, на “Коніках” у Давыд-Гарадку, на “Брацкай свячы” у вёсцы Лука. Былі ў Польшчы, выступалі ў Седльцах, Варшаве. Некалькі разоў нас запрашалі на калядныя сустрэчы ў сядзібу Нямцэвічаў у Берэсці. Спявалі там перад польскімі консуламі, гасцямі.  Удзельнічалі ў запісу перадачы “Вяскоўцы”, у якой прагучалі нашы мясцовыя шчадроўкі, і распавядалася пра нашы мясцовыя калядныя традыцыі.

У верасні 2019 года нам прапанавалі прыняць удзел ў этнаграфічна-фальклорным фестывалі “Раёк” у Мінску. Вырашылі паехаць, паглядзець і паслухаць іншыя гурты, паспяваць самім, параўнаць, вызначыць свой узровень выканання. Ды і сталіцу ўбачыць, бо не так часта можам туды паехаць. Аўтарытэтнае журы з Акадэміі музыкі вельмі прыязна выказалася пра наша выступленне, і зусім нечакана для сябе мы атрымалі Гран-Пры фестывалю. Спявалі  і ў галерэі ТУТ.ВУ на прэзентацыі альбома “Бяседныя песні”. “Каляжанкі” запісалі 15 песень для перадачы на беларускім радыё.

Летам нас зноў запрасілі на “Раёк. Ён плануецца ў жніўні. Але на гэты раз мы паедзем ужо  як госці.  Збіраемся  разам з узорным аб’яднаннем “Згадка” праехаць з канцэртамі па Столінскім раёне. Таму што матэрыялу сабралася шмат, і яго трэба паказаць людзям.

Напэўна, ў вас есць спонсар?

– Калі б у нас з’явіўся  спонсар, мы былі б вельмі ўдзячны яму. Мы выступаем самі па сябе, мы каляжанкі, сяброўкі. Збіраемся і спяваем. Калі нас запрашаюць, едзем і выступаем. Першы час нават аддзенне пазычалі, каб на сцэну ў народных строях выйсці. Потым куплялі тканіну і шылі кожная сабе, а пазней у суседняй весцы Аздамічы набылі цэлы камплект касцюмаў. Яны сапраўдныя старадаўнія, з любоўю пашытыя і вышытыя мясцовымі жанчынамі.

На канцэрты едзем сваім транспартам. Напрыклад, у Мінск дабіраліся на Кацярынінай машыне, якой кіравала наша вопытная кіроўца  каляжанка Святлана.

На рэпетыцыі таксама сваім ходам. Святлана і Кацярына падбіраюць па дарозе Таццяну з Валянцінай і прыязджаюць да мяне. Атрымоўваюцца сапраўдныя вячоркі, амаль такія, як былі раней у нашых матуль і бабуль, калі жанчыны збіраліся вечарамі ў адной хаце, займаліся  рукадзеллем і спявалі. Вось і мы збярэмся, пап’ем гарбаты, падзелімся апошнімі вясковымі навінамі, паспачуваем, калі ў каго якія праблемы, або разам парадуемся, калі ўсё добра, і заспяваем. Зімой у хаце, а летам можам і на вуліцы паспяваць. Не паспелі азірнуцца, як пяць гадоў разам у гурце.

Цяжка сабе ўявіць, што ў Альшанах, Рамлі ці ў Мачулі, дзе амаль у кожнай прыватнай гаспадарцы ў вялікіх аб’емах вырошчваюць гародніну на продаж, у жанчын ёсць вольны час, каб збірацца на вячоркі, больш таго, ездзіць з канцэртамі.

– Нас часам не разумеюць, – згаджаюцца Кацярына і Святлана зАльшан. – Але ж мы вельмі любім спяваць народныя песні.

– А я наогул свайму ўнучку, яму толькі тры месяцы, замест калыханкі спяваю палескія народныя песні, – дадае Таццяна. – Добра засынае…

Акрамя асноўнай работы ў школах і Дамах культуры, кожная з жанчын мае прыватную гаспадарку. Хто меншую, хто  большую. У Кацярыны, напрыклад, козы, свінні на адкорм, куры, парнік на 7 сотак пад агуркі. У Таццяны, яна працуе загадчыцай СДК у Альшанах, парнік на 4 соткі. Святлана займаецца продажам гародніны. Але як толькі трэба сабрацца на рэпетыцыю перад адказным выступленнем, усе знаходзяць час, каб прыехаць у Мачуль да свайго кіраўніка Ірыны Мікалаеўны Ляшкевіч.

– Часам  Святлана прыязджае на бусе цалкам загружаным капустай, – расказвае кіраўнік “Каляжанак”. – А пасля рэпэтыцыі адразу ў рэйс адпраўляецца. Вось такія мы адказныя каляжанкі…

– Колішнія песні вельмі лірычныя, часам тужлівыя і журботныя. У нас прырода някідкая, не крыклівая, такія і людзі, такія і песні, спакойныя і пяшчотныя. Добрага жыцця не было. Усё перажытае ўлівалася ў песні каляндарна-абрадавыя, сямейна-бытавыя, – тлумачаць каляжанкі. – Песня магла быць адна, а словы і матыў  у  кожнай вёсцы адрозніваюцца, як і мова.

Жанчыны не ставяць перад сабою мэту дасканала капіраваць тыя спевы, што пачулі ад старэйшых. На працягу стагоддзяў песні змяняліся, кожны выканаўца ўносіў у іх нешта сваё. Змяняўся час, змяняліся людзі, змяняліся  тэксты песень, але захоўвалася  іх аснова. Сенняшні час таксама не выключэнне. Гурт не абмяжоўваецца песнямі сваіх вёсак. Есць у творчым калектыве песні Тураўшчыны, адселеных Мярлінскіх хутароў.

 Галоўнае, каб у песні захавалася яе душа, якая, зліваючыся з душамі каляжанак, не пакідала абыякавымі слухачоў.

Последние новости

Спасенные белорусские альпинистки рассказали, как выжили в горах Турции

Сестры-белоруски, которых двое суток искали в горах Турции, застряли из-за снегопада и ждали помощи в…

7 часов назад

Макс Корж выпустил первый клип после угроз ГУБОПиКа

«Вообще не планировал никуда выезжать. Пришли пацаны и сказали: «Слушай, что будем делать дальше?».

8 часов назад

5 признаков того, что ваши отношения с бывшим партнёром токсичны

Помните, что человек, с которым вы расстались, уже не номер один в вашей жизни.

8 часов назад

Тренер футбольного клуба из Англии связал неудачи своей команды с призраками

Главный тренер «Суиндона» из четвертой английской лиги Иан Холлоуэй нашел необычное объяснение плохим результатам своих…

10 часов назад

Под Мозырем отец сажал сына на цепь, чтобы тот делал «домашку». Ребенок не мог даже поесть и сходить в туалет

В Мозырском районе отец приковывал двенадцатилетнего сына цепью к батарее, чтобы тот не бродяжничал и…

10 часов назад

Доллар снова побил исторический максимум

На торгах Беларусской валютно-фондовой биржи 21 ноября доллар снова подорожал и установил очередной исторический максимум…

10 часов назад